به سایت شرکت تابان کامپوزیت کوشا خوش آمدید.

استرینر چیست و چه کاربردی دارد ؟

استرینر چیست و چه کاربردی دارد ؟

استرینر چیست و چه کاربردی دارد :

یک نوع از اتصالات است که برای تصفیه، فیلترینگ یا جداسازی مایعات از جامدات از درون آن عبور می کند. هر چیزی که برای تصفیه یک مایع استفاده می شود؛ هر وسیله ای که به عنوان صافی یا فیلتر عمل می کند و از اختلاط مواد جامد در جریان مایع یا خط جریان جلوگیری می کند.

 

صافی ها رسوبات خط لوله مانند فلس و زنگ زدگی را به دام می اندازند، فلز مرکب و جوش را در خط لوله به هم متصل می کنند، تجهیزات و فرایندها را از اثرات زیانبار آنها حفظ می کنند و بنابراین زمان از کارافتادگی و نگهداری را کاهش می دهند.

کاربرد استرینر ها :

یکی از پر کاربرد ترین قطعه در سیستم های خط لوله نصب صافی در لوله کشی ها می باشد. به خصوص استفاده از آن ها در پتروشیمی و صنایع نفت و گاز بیشتر است. این مدل صافی ها  شامل دو نوع استرینر  yشکل و T شکل یا سبدی است..

علت این نام گذاری شباهت آن ها به حروف انگلیسی است. نسبت به کاربرد از جنس بدنه ی مشخص استفاده می شود، به این منظور سیستم هایی که فشار دما و سیالات در آن ها بالا است بدنه ی ضد زنگ یا کربن فولاد و یا FRP کاربرد دارد و سیستمی که دما و فشار سیالات پایین است از بدنه ی چدنی استفاده می شود.

 

بر اساس شکل بدنه، انواع استرینر ها را می توان به دو نوع اصلی تقسیم بندی کرد:

استرینر چیست
استرینر چیست

استرینر نوع Y

از این نوع استرینر بیشتر در سیستم های لوله کشی مایع و گاز و برای لوله های دارای قطر کمتر از 4 اینچ استفاده می شود، که نسبت به استرینر نوع T ظرفیت کمتری برای نگهداری گل و لای و رسوبات دارد.

بنابرین باید فاصله زمان های تمیزکردن و رسوب زدایی این صافی کمتر باشد و همچنین بهتر است برای تمیز کاری نوع T از روش فشار بخار استفاده شود.

نحوه تمیز کردن صافی بسیار آسان بوده و احتیاجی به باز کردن کامل صافی از فلنج نیست بلکه تنها کافی است درپوش توری را برداشته، توری را خارج کرده و اقدامات لازم جهت تمیز شدن آن را انجام داد.

اینجا بخوانید : استرینر های FRP

نحوه قرار گیری استرینر نوع Y :

در سیستم های لوله کشی نیز باید گفت که این استرینر توانایی قرار گیری در هر دو حالت افقی و عمودی را دارا است. نکته مهم در رابطه با نصب این نوع  اهمیت قرار گیری سبد توری در پایین ترین قسمت است تا بتواند تمام رسوبات را در انتهایی ترین قسمت جمع آوری کند.

اگر در لوله کشی های گاز از این استرینر استفاده شود باید حتما به صورت افقی نصب گردد و سبد نیز به صورت افقی قرار می گیرد تا از جمع شدن مایعات و در نتیجه خوردگی سبد جلوگیری شود.

 

استرینر نوع T یا سبدی

از این نوع استرینر برای لوله های با قطر بزرگتر از 4 اینچ استفاده می کنند پس بدیهی است که نسبت به استرینر نوع Y از لحاظ اندازه نیز بزرگتر باشد.

بزرگ تر بودن این صافی امکان ایجاد افت فشار را نیز افزایش می دهد، بنابراین بهتر است در لوله کشی های انتقال مایعات از استرینر نوع T استفاده شود.

مزیت اصلی این نوع استرینر که به صافی سبدی نیز شناخته می شود، امکان جمع آوری و نگهداری بیشتر رسوبات است که فاصله زمان تمیز کاری و تعویض توری را طولانی تر می کند. همچنین بازرسی این قطعه جهت کنترل و یا تعویض نیز بسیار ساده است و با برداشتن درپوش آن امکان دسترسی به توری ایجاد می شود.

استرینرهای سبدی را فقط می توان در خطوط لوله افقی نصب کرد و برای استرینرهای سبدی بزرگتر و سنگین تر، پایۀ استرینر باید حمایت شود.

شرکت تابان کامپوزیت کوشا آماده ارائه انواع خدمات طراحی و ساخت انواع استرینر های FRP به مشتریان عزیز می باشد .

زمانی که فرایند دارای سیال خورنده باشد یا اینکه به واسطه شرایط محیطی و یا فرایندی استرینر ها در معرض شرایط خورنده باشند استفاده از استرینر های FRP یا کامپوزیتی به دلیل استحکام ویژه این متریال در برابر خوردگی و همچنین وزن کمتری که نسبت به استرینر های فلزی دارند بسیار مقرون به صرفه می باشد.

شرکت تابان کامپوزیت کوشا تولید کننده انواع استرینر های T شکل و Y شکل از جنس FRP,GRVE می باشد.

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.