به سایت شرکت تابان کامپوزیت کوشا خوش آمدید.

مخزن کامپوزیتی چیست و چه کاربردی دارد ؟

مخزن کامپوزیتی چیست و چه کاربردی دارد ؟

مخزن کامپوزیتی امروزه در ابعاد و شکل های بسیار متفاوت ساخته و ارائه می گردند. مخزن کامپوزیت استوانه ای ایستاده و یا افقی، مخازن مکعبی شکل و مخازن با شکل هندسی پیچیده دربخش های مختلف صنعت کاربرد دارد. همچنین امکان استفاده از مخزن کامپوزیتی به صورت مخازن تحت فشار و همچنین مخزن آب نیز وجود دارد. مخازن کامپوزیت به طور معمول بر اساس سفارش مشتری تهیه و ساخته می شوند.

اما مخزن کامپوزیتی چیست ؟ مخزن کامپوزیتی به مخزنی گفته می شود که دارای بدنه ای از جنس کامپوزیت باشد. مخزن کامپوزیتی جهت ذخیره، انتقال و یا انجام فرایندهای صنعتی استفاده می شوند.

در تولید مخزن جهت نگهداری مایعات از مواد مختلفی مانند بتن، آجر، فولاد، استیل، آلومینیوم و پلی اتیلن استفاده می شود که هر کدام قابلیت مکانیکی و شیمیایی منحصر به خود را دارند.

اما می توان ادعا کرد که مخزن تولید شده از کامپوزیت (GRP,FRP) می توانند اکثر قابلیت های مکانیکی و شیمیایی را پوشش دهند. دسته بندی های مختلفی براساس مواد بکار رفته و شیوه تولید این مخازن وجود دارد. مخزن GRP ، مخزن SMC و مخزن FRP همگی از مدلهای مخزن کامپوزیتی محسوب می شوند.

دریچه منهول چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع مخزن کامپوزیت

مخزن کامپوزیت را می توان بر اساس تکنولوژی ساخت، مواد تشکیل دهنده و کاربرد به دسته بندی های مختلف تقسیم کرد، که این دسته بندی های عبارتنداز :

مخزن کامپوزیتی FRP که عمدتا برای ذخیره سازی سیالات خورنده شیمیایی در صنایع مورد استفاده قرار میگرد. تفاوت اصلی این نوع مخزن با سایر مخزن کامپوزیتی استفاده از رزین های خاص با مقاومت شیمیایی بسیار بالا می باشد.

مخزن GRP کامپوزیتی که عمدتا برای ذخیره سازی آب و سیالات کم خطر مورد استفاده قرار می گیرد. منبع کامپوزیت ساخت در محل که سفارشی ترین نوع مخزن می باشد و در مکان هایی که استفاده از هیچ نوع مخزن دیگری ممکن نیست به سفارش خریدار ساخته می شوند.

مخزن SMC مدولار این مخازن از پنل های پیش ساخته با ابعاد یک متر در یک متر تشکیل می شود. مزیت اصلی این نوع مخزن SMC کامپوزیت اجرای سریع و ابعاد بسیار بزرگ می باشد.

کاربرد مخزن کامپوزیتی
مخزن کامپوزیتی چیست

کاربرد مخزن کامپوزیتی
انواع مخزن کامپوزیت در صنایع مختلف و مصارف شخصی و خانگی کاربردهای مختلفی دارد. مخزن‌های کامپوزیتی اغلب برای ذخیره و نگهداری آب آشامیدنی، مواد سوختی (نفت، گازوییل، بنزین،…)، مواد شیمیایی (اسید، باز)، انواع سیالات، انواع گرانول، انواع مواد غذایی و کودهای مایع مورد استفاده قرار می گیرد.

این مخازن مزایای بسیار زیادی نسبت به مخازن قدیمی تر دارند و از این رو استقبال بسیار خوبی از آنها شده است. بازده بالای کاری، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، مقام در برابر تاول زدگی، ترموست، مقاوم در برابر حرارت، مقاومت محیطی بالا، سهولت تعمیرات، وزن سبک و استحکام ویژه بالا از جمله مزایای این مخازن می باشد.

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.