به سایت شرکت تابان کامپوزیت کوشا خوش آمدید.

مخازن ذخیره آب آتش نشانی

مخازن ذخیره آب آتش نشانی

مخازن ذخیره آب آتش نشانی : مخازن آب در یک کشور به دلیل حفظ منابع طبیعی ازمهمترین رکن های هر کشور می باشد. درحال حاضر صنعت ساختمان مسکونی و کارخانه و واحدهای تجاری وانواع  کارگاه ها سیستم اطفا حریق الزامیست. در نتیجه انتخاب چند مخزن ذخیره آب آتش نشانی مورد توجه است.

مخازن ذخیره آب آتش نشانی انواع متفاوتی دارند که شامل موارد زیر می شوند

  • مخزن گالوانیزه گرم
  • مخزن پلی اتیلن تک لایه تا سه لایه به صورت عمودی، افقی و یا ته قیفی
  • مخازن کامپوزیتی فایبرگلاس پنلی GRP

 

مخزن GRP چیست؟

علت ساخت مخزن GRP برای مصارف آب مصرفی موضوعی است که به آن میپردازیم. پلاستیک های تقویت شده با الیاف شیشه ( GRP یا فایبرگلاس) که در حقیقت یک ماتریس پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه ویژه است. امروزه در ساخت مخزن آب شرب با عنوان مخزن GRP یا مخزن آب شرب جی آر پی بسیار مورد توجه است.

GRP یا کامپوزیت یا فایبرگلاس یک ماده با قیمت مناسب، سبک وزن، بسیار قوی و محکم است که می تواند به هر شکلی در آید و به این دلیل است که روزانه بسیاری از مخازن آب قدیمی با مخزن GRP جایگزین می شود. مخزن جی آر پی دارای ساختاری بسیار قوی و مستحکم هم در جهت کشش و هم در جهت می باشد. هرچند که ممکن است به نظر برسد الیاف در جهت فشاری قوی عمل نمی کنند اما در واقع تناسب بسیار بلند الیاف موجب شده است که اینگونه به نظر برسد.

از مخزن فایبرگلاس (GRP) میتوان برای ذخیره آب آشامیدنی،شور،آب دریا ، آب آتشنشانی، آب کشاورزی،فاضلاب ها،و دهها نوع مواد شیمیایی و مواد اسیدی استفاده کرد. شرکت تابان کامپوزیت کوشا از بزرگترین تولید کنندگان مخازن فایبرگلس (GRP) در حجم ها و ابعاد استاندارد و سفارشی است که آماده دریافت سفارش از مشتریان و کارفرمایان محترم میباشد.

نحوه ساخت مخازن GRP

مخازن کامپوزیتی بر اساس حجم مخزن و برخی پارامتر های دیگر به روش های متفاوتی تولید می گردند :

مخازن کامپوزیتی سیلندری : شرکت تابان کامپوزیت کوشا  سیلندر این نوع مخازن را بر اساس استاندارد های روز جهانی و به روش Filament Winding تولید نموده و عدسی های مربوطه را پس از قالب گیری و ساخت به روش Hand Lay Up به سیلندر مخزن متصل می نماید . این نوع مخازن به واسطه سیلندری بودن و استحکام مناسب در برابر فشار داخلی می توانند تا فشار های کاری 25 بار تولید و به مشتریان ارائه گردند.

مخازن کامپوزیتی پنلی : این نوع مخازن از پنل های کامپوزیتی GRP با بیش از 40 درصد الیاف شیشه و با استفاده از اتصالات پیچ و مهره‌ای ساخته می‌شود. برای ایجاد یک مخزن، قطعات بدنه مخزن به‌ صورت اجزای مدولار استاندارد و با روش قالب‌گیری پرسی از مواد کامپوزیتی GRP تولید می‌شود. سپس زیرسازی‌های مناسب انجام‌شده و فونداسیون بتونی برای نصب پنل‌ها ایجاد می‌شود.

در مرحله بعد یک سازه ساپورت فلزی یکپارچه ایجاد شده و پانل ها با استفاده از پیچ و مهره های فولاد ضد زنگ یا گالوانیزه و ساپورتهای فلزی به یکدیگر وصل می‌شوند و شکل یک مخزن را به خود می‌گیرد. این مخازن در دو نوع تقویت‌شده از داخل و تقویت‌شده از خارج ساخته میشوند.

اهمیت مخازن ذخیره آب آتش نشانی

مخزن آب اطفاء حریق به حجم زیاد و پمپاژآب پر فشار نیاز دارد. مهار کننده گرداب  نقش کلیدی برای جلوگیری از جذب هوا به سیستم و کاهش جریان می شود. مهار کننده های گرداب معمولا به لوله خروجی آب پمپاژ شده نصب می شود. یکی از کاربردهای متداول مخازن ذخیره آب آتش نشانی حفاظت از آتش مراکز توزیع و سایر انبارهای بزرگ است. مخازن ذخیره آب آتش نشانی در سیستم های اطفاء حریق هنگامی که منبع آب شهری برای اطفاء حریق کافی نیست، استفاده می شوند.

مزایای مخازن GRP

– پانل های استاندارد GRP و اعضای تقویت کننده ، بهره وری عملیاتی در حمل و نقل ، نصب و راه اندازی در محل را دارند.

– دوام ، طراحی دقیق ، کیفیت کنترل می شود. اساس تجزیه و تحلیل ساختار طراحی در مخزن GRP، ضریب ایمنی را  تضمین می کند.

– همه ی مواد پانل های GRP ، و درزگیرها و…دارای کارآیی بهداشتی هستند. بنابراین برای آب آشامیدنی بسیار مناسب می باشند. همچنین مخزن GRP از رشد جلبک ها ، قارچ ها و باکتری ها جلوگیری می کند.

– اتصالات هر پانل کاملاً با نوار از جنس فوم محکم شده است. و از فرسایش در اثر هوا بخوبی مقاوم بوده و نسبت به نشت آب نفوذ ناپذیر می باشد.

– پانل عایق حرارتی با ساختار 3 لایه (پانل GRP + فوم PU + پوشش پلاستیکی) تغییر دما را در آب ذخیره شده به حداقل می رساند و از تراکم شبنم جلوگیری می کند.

– تجهیزات داخلی مخزن آتش نشانی شامل موج گیر، سرریز (Overflow)، محل نصب شناور

– مقاومت بالای مخزن آتشنشانی کامپوزیتی در برابر آتش

– کمترین میزان خسارت در انفجارات احتمالی

مخازن ذخیره آب آتشنشانی
مخازن ذخیره آب آتشنشانی

از دیگر مزیت های مخازن GRP مقاومت بسیاربالای این مخازن در برابر تغییرات دمایی است. این مخازن را میتوان در فصول مختلف سال و در محیط های داخلی وبیرونی استفاده کرد. همچنین مخازن فایبرگلاس را میتوان با انواع عایق های حرارتی عایق کرد. در صورتی که این مخازن را در مکان های سرد کوهستانی در محیط باز استفاده می شود، برای جلوگیری از یخبندان و انجماد مایع داخل مخزن میتوان به راحتی از عایق پشم سنگ در جداره بیرونی مخزن استفاده کرد.

 

از ویژگی های مهم این نوع مخازن میتوان به امکان نصب اتصالات و ورودی و خروجی مخزن در قسمت های مختلف استفاده کرد. با توجه به اینکه این مخازن به شکل مکعب ساخته می شوند امکان تعبیه ورودی و خروجی در وجه های مختلف مخزن و همچنین تعبیه دریچه بازدید در بالای مخازن وجود دارد.

سخن آخر

مخزن ذخیره آب آتش نشانی فایبرگلاس از محصولات پرفروش سری مخازن کامپوزیتی جی آر پی (GRP) و مخزن فایبرگلاس اف آر پی (FRP) است که مورد تایید سازمان استاندارد ملی و سازمان آتش نشانی می باشد.

شرکت تابان کامپوزیت کوشا با در اختیار داشتن کارشناسان مجرب و متخصص و همچنین خطوط تولید پیشرفته توانایی طراحی و تولید انواع مخازن کامپوزیتی سیلندری را دارا می باشد .

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.