به سایت شرکت تابان کامپوزیت کوشا خوش آمدید.

فن رینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

فن رینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

فن رینگ چیست ؟

فن رینگ یا فن استک  یک بخش ضروری از برج خنک کننده و همچنین بخشی از فن پروانه به حساب می آید . چون با استفاده از فن رینگ می توان به بیشترین کارایی فن دست یافت و همچنین می توان فشار روی فن که به واسطه هوای موجود روی آن ایجاد شده است را کاهش داد و از برعکس چرخیدن فن جلوگیری به عمل آورد.

فن رینگ کامپوزیتی ، با استفاده از مواد کامپوزیتی و پلیمری تولید می شود که به صورت صد در صد از متریال فایبر گلاس تولید می شود.فن بل کامپوزیتی به وسیله رزین پلی استر تقویت شده با الیاف شیشه و به روش های لایه گذاری دستی و یا قالب گیری تهیه می گردد.

فن رینگ کامپوزیتی دارای سطح داخلی بسیارصاف و صیقلی می باشد تا برای گذر هوا با سرعت بالا و کمترین میزان اصطکاک ، جریان هوای لمینار( جریان آرام هوای موازی سیال ها) و کمترین میزان آشفتگی مناسب باشد.

سطح بیرونی فن بل ، به دلیل کامپوزیتی بودن دوام بسیار بالایی دارد همچنین با استفاده از افزودنی های متناسب ، کاملا در برابر اشعه UV مقاوم میباشد.

 

از نظر شکل  هندسی فرم کلی فن رینگ به صورت ونتوری طراحی شده است که باعث بهبود راندمان فن و هدایت بهتر هوای خروجی از برج خنک کن می شود. به این صورت و با استفاده از فرمول برنولی، در قسمت بالای فن رینگ ، مقداری فشار ریکاوری ایجاد می شود.

 

ارتفاع فن استک

ارﺗﻔﺎع ﻓﻦ اﺳﺘﻚ باعث می شود که ﺟﺮﻳﺎن ﻫﻮای خروجی از ﺑﺮج که از ﻟﺤﺎظ رﻃﻮﺑﺖ در ﺷﺮاﻳﻂ اﺷﺒﺎع ﻗﺮار دارد، ﺑﻪ راﺣﺘﻲ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ورودی ﻫﻮای ﺑﺮج خنک کننده ﺣﺮﻛﺖ ﻧﻜﻨﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ اﻣﺮ ﻧﻴﺰ باعث اﻓﺰاﻳﺶ راﻧﺪﻣﺎن ﺑﺮج ﺧﻨﻚ ﻛﻨﻨﺪه ﻣﻲ ﺷﻮد.

ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻓﻦ اﺳﺘﻚ در زﻣﺎن وزش ﺑﺎد ﺟﻠﻮی اﻳﺠﺎد ﺟﺮﻳﺎن ﮔﺮداﺑﻲ و ورود ﻣﺠﺪد ﻫﻮا ﺑﻪ ﺑﺮج ﺧﻨﻚ ﻛﻨﻨﺪه را می گیرد. در ﺧﺼﻮص ﻓﻦ اﺳﺘﻚ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺖ ﻛﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻓﺮم ﻫﻨﺪﺳﻲ ﺻﺤﻴﺢ ﺑﺎﻳﺪ از اﺳﺘﺤﻜﺎم ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ در وزﺷ ﻬﺎی ﻣﺘﻨﺎوب ﺑﺎد، ﻟﺮزش ﻫﺎی ﺑﺮج ﺧﻨﻚ ﻛﻦ و ﺷﺮاﻳﻂ دﻣﺎﻳﻲ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺻﺪﻣﻪ ﻧﺪﻳﺪه و ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻓﺰاﻳﺶ راﻧﺪﻣﺎن ﺑﺮج ﺧﻨﻚ ﻛﻦ ﺑﺘﻮاﻧﺪ از ﻗﻄﻌﺎﺗﻲ ﻧﻈﻴﺮ ﻓﻦ، ﻣﻮﺗﻮر و ﮔﻴﺮﺑﻜﺲ ﻧﻴﺰ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﻧﻤﺎﻳﺪ.

 

ساخت فن رینگ یا فن ستک

فرایند ساخت قطعات فن استک به یکی از روش های ساخت قطعات کامپوزیت لایه گذاری شده که شامل روش های دستی-تحت خلاء و تزریق تحت خلاء می باشد.

نحوه چیدمان لایه ها ، مقدار رزین مورد استفاده ، ضخامت بدنه فن استک و محل هایی از سازه که باید مورد تقویت قرار گیرند براساس بارهای مکانیکی ایجاد شده طراحی و اجرا می گردد.

پارامتر های اصلی فن رینگ :

  • پره های ساخته شده توسط کامپوزیت تقویت شده با الیاف به انضمام استیفنر های کامپوزیتی
  • این پره ها کاملا آنتی UV هستند.
  • مقاومت دمای از 40- تا 65± درجه سانتی گراد
  • تعداد پره ها بر اساس قطر فن رینگ از 3 تا 8 عدد می باشد.
فن رینگ چیست
فن رینگ چیست

از دیگر مزایای فن رینگ کامپوزیتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت سطح بیرونی در برابر آب و هوای نا مناسب
  • مقاوم در برابر رطوبت هوا
  • مقاوم در برابر اشتعال
  • جلوگیری از خرابی برج های خنک کننده
  • تولید کمتر نویز و ارتعاش برای خود فن و برج خنک کننده با بهره گیری از شکل استوانه ای فن بل
  • کاهش هزینه برق و افزایش عملکرد های ایستا
  • قالب گیری اسان و دقت بالا در ابعاد محصول
  • بهبود کلی عمر برج خنک کننده به واسطه کم بودن وزن فن بل
  • نصب آسان و ارزان به واسطه وزن کمتر کامپوزیت ها نسبت به سایر متریال های متعارف

شرکت تابان کامپوزیت کوشا با اتکا به تجارب ارزشمند پرسنل متخصص خود در زمینه طراحی و تولید انواع فن رینگ و فن استک های کامپوزیتی از جنس GRP,FRP توانمندی لازم را جهت تولید انواع فن رینگ ها و فن استک های کامپوزیتی در اختیار دارد.

این شرکت ضمن اعلام آمادگی جهت تولید انواع فن بل های کامپوزیت ، کلیه خدمات خود را در کوتاهترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه می نماید.

مخزن کامپوزیتی چیست و چه کاربردی دارد ؟

2 نظر

  • حسین هستم دانشجوی مکانیک سیالات دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز
    از مطالب شما استفاده مفیدی داشتم خواهشمند است در صورت امکان مطالب تکمیلی خود را در خصوص بررسی اثر جریان هوا بر بدنه فن
    رینگ برای بنده ارسال فرمائید یا مطلبی در این زمینه در وب سلایت خود منتشر فرمائید

    • با سلام
      یکی از استراتژی های مدیران شرکت دانش بنیان تابان کامپوزیت کوشا ارتباط موثر و مفید با دانشجویان و اساتید محترم دانشگاه های کشور و تلاش برای ایجاد اتاق های گفتگو و تبادلات علمی در زمینه تولید محصولات کامپوزیتی می باشد لذا از جنابعالی دعوت می شود تا در جلسه ای حضوری با کارشناسان دپارتمان مهندسی این شرکت نیاز های خود را مطرح نموده تا هر گونه همکاری توسط این شرکت با شما انجام شود. بدیهی است جهت هماهنگی های بعدی با این شرکت تماس تلفنی حاصل فرمائید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.