به سایت شرکت تابان کامپوزیت کوشا خوش آمدید.

رزین‌های پلی استر

رزین‌های پلی استر

رزین‌های پلی استر

پلی استرها دسته ای از پلیمرها هستند که عملکرد استر در زنجیره اصلی تکرار می شود. به طور کلی همه رزینهای آلکیدی در واقع یک نوع رزین پلی استر هستند که از واکنش استری شدن بین اسیدهای آلی چند عاملی مثل: مالئیک انیدرید با دو گروه عاملی اسیدی و یک الکل‌ چند عاملی (پلی اُل های معمولی ) مانند: اتیلن گلیکول به دست می‌آیند. لیکن اصطلاح “پلی استر” در معنی محدودتر، به نوع خاصی از یک آلکید خطی که دارای پیوندهای مضاعف اشباع نشده کربن-کربن در زنجیره پلیمر می باشد اطلاق می گردد.

این پلی استرهای غیر اشباع ممکن است از طریق واکنش با یک مونومر مانند استایرن (اغلب با افزودن یک پرواکساید) بدون آنکه یک محصول فرعی در خلال واکنش سخت شدن رزین تولید گردد، یک رزین غیر محلول در آب و غیر قابل ذوب را تشکیل دهند. استفاده از پلی استرهای غیراشباع و افزودنی‌هایی مثل استایرن گرانروی رزین را کاهش می‌دهد.

رزین‌های پلی استر
رزین‌های پلی استر

پلی‌استرها براساس نوع اسید، نوع گلیکول و مونومرهای به کار رفته در تولید انواع متفاوتی داشته و دارای خواص گوناگونی می باشند.

عمده ترین نوع رزینهای پلی استر شامل موارد زیر می باشد:

  • ارتو فتالیک : رزینی که عمدتاً حاوی انیدرید فتالیک است به عنوان رزین ارتو
  • ایزو فتالیک : رزینی که عمدتاً حاوی اسید ایزوفتالیک است به عنوان رزین ایزو شناخته می شود
  • تر فتالیک : رزینی که عمدتاً حاوی اسید ترفتالیک است به عنوان رزین Tere شناخته می شود

رزین های Tere اغلب زمانی استفاده می شوند که مدول و استحکام بالا مورد نظر باشد، اما خواص رنگی پایین رزین ایزو ضروری نیست. اسید ترفتالیک به طور کلی هزینه کمتری نسبت به اسید ایزوفتالیک دارد، اما هر دو ویژگی های استحکام مشابهی را به محصول ارتو می دهند.

پلی استرهای غیراشباع (UPR) در بسیاری از بازارهای صنعتی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، اما به طور کلی به عنوان ماده ماتریس برای انواع مختلف کامپوزیت ها استفاده می شوند. کامپوزیت‌های تقویت‌شده با الیاف شیشه بزرگ‌ترین مصرف کننده پلی استر های غیر اشباع می باشد.

رزین‌های پلی استر
رزین‌های پلی استر

رزین‌های پلی استر از نوع گرما سخت بوده و فرایند مثل سایر رزین‌ها به صورت گرماده کیور می‌شوند. با انتخاب سیستم پخت مناسب خواص رزین کاملا محفوظ می ماند. شایان ذکر است که استفاده بیش از حد از مواد افزودنی مثل آغازگر ها موجب سوختگی، شکنندگی و حتی احتراق در زمان فرایند پخت می گردد.

در حین فرآیند پخت رزین مایع اولیه از طریق ایجاد اتصالات عرضی تبدیل به جامد می‌شود. این عمل به وسیله ایجاد رادیکال‌های آزاد در پیوندهای غیراشباع با تکثیر از طریق واکنش زنجیری با پیوندهای غیر اشباع مولکول مجاور و اتصال آن‌ها یه یکدیگر انجام می‌پذیرد. رادیکال‌های آزاد اولیه از طریق افزودن ترکیبی که به راحتی به رادیکال آزاد تبدیل می‌شود شکل می‌گیرند. این ترکیب معمولاً به صورت نادرست کاتالیست خوانده می‌شود. آغازگر واژه مناسب تری برای این ماده می‌باشد. مواد استفاده‌شونده معمولاً پراکسیدهای آلی مثل بنزوئیل پروکساید یا متیل اتیل کتون پراکساید می‌باشند.

شرکت دانش بنیان بنیان تابان کامپوزیت کوشا جهت تولید کلیه محصولات خود از برترین برند های رزین پلی استر موجود در کشور استفاده می نماید. و همچنین آمادگی تامین رزین های پلی استری مورد نیاز کارفرمایان و پیمانکاران محترم می باشد.

راه های ارتباطی شرکت دانش بنیان تابان کامپوزیت کوشا به شرح ذیل می باشد .

ایمیل: info@tabancomposite.com

وب سایت : tabancomposite.com

شماره تماس : 91011556-071

شماره فکس : 91011591-071

آدرس : شیراز شهرک بزرگ صنعتی بعد از میدان کوشش(میدان سوم) بلوار دانش خیابان 206  شرکت تابان کامپوزیت کوشا

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.